NHL-sluspel, 2 rundan

I natt blev det klart. Vilka lag som går vidare till nästa omgång av NHL-slutspelet. Lagen böivit klara de senaste dagarna är New York Rangers, Boston, Pittsburgh, Los Angeles och Detroit. Klara sedan tidigare är San José, Chicago och Ottawa.

Som jag gissade gick Boston vidare men de var förvånansvärt svårt för dem att möta Toronto till min stora förvåning vilket har fått mig att börja fundera på deras form och hur deras möjligheter att klara sig i nästa omgång.

New York Rangers slog i sjunde och sista matchen ut Washington mycket på grund av en storspelade svensk målvakt vid namn Henrik Lundqvist som hållit nollan de två senaste matcherna när det verken gällt för Rangers. Dessutom har de en ganska vass offensiv som vart starkare än jag hade förväntat mig.

De övriga lagen som blev klara har jag inte så mycket att säga om. Pittsburgh är ett lag som hade svårare än jag väntat mig i första slutspelsomgången men jag håller dem fortfarande som laget att slå för att ta sig till Final i östra konferensen i år. Jag var skeptisk till Detroit men de klarade sig vilket är kul för oss svenskar så vi får se hur det nu går i fortsättningen. Los Angelses starka ut även i år och känns farliga för fortsättningen av slutspelet.

I andra omgången kommer nu lagen att mötas enligt följande:

Chicago vs Detroit
Den serien kan i mina ögon bara sluta på sett sätt med tanke på Chicagos form och det är som ni kanske förstår så att jag tror att Chicago kommer att vinna denna och de är fortfarande enögt min mening de laget man skall slå för att vinna västra konferensen i år.

Los Angeles vs San José
Närmaste derby man kan komma i det soliga Kalifornien vilket är roligt och jag har inte jättebra koll på någon av lagen så skulle tippa chanserna till ungefär 50/50.

Pittsburgh vs Ottawa
Innan första omgången skulle jag uta tvekan sagt Pittsburgh och det är fortfarande vad jag tror. Som jag sagt tidigare är Pittsburgh laget att slå för att vinna östra konferensen i mina ögon men är det något lag som jag verkligen kan överraska så är det Ottawa med tanke på den absolut senaste formen. Så jag tror Pittsburgh men skulle inte blir förvånad om Ottawa faktiskt överraskade.

Boston vs. New York Rangers
Kommer att bli en jämn historia och jag tror att det kommer att gå till sex eller sju matcher men jag sticker ut hakan lite och säger att Rangers går vinnande ur denna striden.

Leave a Reply

